H πληροφορική στο Λύκειο

5:51 μ.μ. 0 Comments




Η απαξίωση της πληροφορικής σε όλο της το μεγαλείο


Σήμερα το μάθημα της πληροφορικής στο λύκειο έχει υποβαθμιστεί ιδιαίτερα. Κυρίως στις δύο πρώτες τάξει στις οποίες το μάθημα είναι επιλογής. Δικαιολογημένα από κάποια άποψη, αφού οι περισσότεροι μαθητές έχουν την αίσθηση ότι πληροφορική είναι το σερφάρισμα στο internet και η χρήση κάποιων εφαρμογών. Οι περισσότεροι όμως αγνοούν ότι η πληροφορική είναι μ

ια επιστήμη ισότιμη με την φυσική και τα μαθηματικά και μάλιστα πολύ γρήγορα αναπτυζόμενη. Στην υιοθέτηση αυτών των αντιλήψεων πάντως ο μόνος που φταίει είναι το σχολείο.






Λόγοι για τους οποίους η πληροφορική είναι απαξιωμένη


Η πληροφορική είναι απαξιωμένη σήμερα κυρίως γιατί δεν θεωρείται επιστήμη. Το σχολείο έχει κάνει τους μαθητές να πιστέψουν ότι η πληροφορική είναι το word το excel και τα microsoft windows. Έτσι δεν υπάρχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον, αφού οι μαθητές μαθαίνουν από μόνοι τους να χρησιμοποιούν τέτοια προγράμματα. Ως γνωστόν για να μάθεις να χρησιμοποιείς ένα πλυντήριο ρούχων δεν πηγαίνεις σε δάσκαλο, απλώς ανοίγεις το βιβλιαράκι με τις οδηγίες. Ενώ τα μαθηματικά και η φυσικά παρουσιάζονται καθαρά σαν επιστήμες με την αξία που τους αναλογεί, η πληροφορική ουσιαστικά δεν διδάσκεται, γιατί πληροφορική δεν είναι η εκμάθηση χρήσης κάποιων προγραμμάτων


Ένας άλλο λόγος είναι ο κλειστός κώδικας. Ο μαθητής χρησιμοποιώντας microsoft windows και οποιεσδήποτε εφαρμογές κλειστού κώδικα αντιμετωπίζει την γνώση ως προϊόν το οποίο καταναλώνουν. Οι μαθητές γίνονται χρήστες και όχι συμμέτοχοι στην γνώση. Χρησιμοποιώντας τέτοια προϊόντα λοιπόν έχουν την ψευδαίσθηση ότι η πληροφορική δεν είναι για όλους. Είναι για αυτές τις συγκεκριμένες εταιρίες. Αυτοί τα φτιάχνουν, εμείς τα καταναλώνουμε, χωρίς να μπορούμε να δούμε το πως το έκαναν. Είναι σαν να μας εγκαταστούσαν τα καλώδια της ΔΕΗ στο σπίτι μας ώστε να έχουμε ρεύμα και εμείς να μην είχαμε την δυνατότητα να δούμε πως στο καλό δουλεύουν αυτά. Στην πραγματικότητα έχουμε την δυνατότητα μέσω της φυσικής. Καταλήγουμε λοιπόν στο συμπέρασμα ότι προϊόντα κλειστού κώδικα αφανίζουν την επιστήμη της πληροφορικής μέσα από το σχολειό. Το ελληνικό σχολείο μας κάνει χρήστες της τεχνολογίας και όχι δημιουργούς της.


Αποτελέσματα


Το αποτελέσματα από την απαξίωση της επιστήμης της πληροφορικής είναι:

Ψηφιακά αναλφάβητοι μαθητές που πιστεύουν ότι οι υπολογιστές δημιουργήθηκαν για να παίζουν παιχνίδια. Μαθητές που πρόκειται να αντιμετωπίσουν προβλήματα στην μελλοντική τους καριέρα.

Αλλά το μεγαλύτερο κακό που προξενεί είναι η εξάρτηση από προϊόντα κλειστού κώδικα όπως ανέφερα και πριν. Όπως λέει και ο Richard Stallman:

Χρειάζεται να τους εκπαιδεύσουμε (του μαθητές) σωστά ώστε να κατανοούν την σημαντικότητα της λέξηςΕΛΕΥΘΕΡΙΑ. Από την άλλη υπάρχουν ιδιωτικές εταιρίες λογισμικού που φροντίζουν να εξαλείφουν τελείως αυτόν τον όρο, με το να προσφέρουν δωρεάν το δικό τους μη-ελεύθερο λογισμικό, στα σχολεία! Και γιατί

το κάνουν αυτό ( ; ) . Γιατί προσπαθούν να χρησιμοποιήσουν τα σχολεία ως όργανα επιβολής εξάρτησης των προϊόντων τους στην κοινωνία. Ορίστε πως λειτουργεί το σχέδιό τους: Δωρίζουν αντίγραφα του λογισμικού τους στο σχολείο, το σχολείο διδάσκει στους μαθητές να τα χρησιμοποιούν, οι μαθητές αναπτύσσουν εξάρτηση στο προϊόν τους και μετά οι μαθητές αποφοιτούν … και μαζί τους και η εξάρτηση. Αφού αποφοιτήσουν, η ίδια εταιρία που τους πρόσφερε δωρεάν λογισμικό, είναι η ίδια εταιρία που δεν πρόκειται να τους το ξανα προσφέρει. Ακόμα και όταν πιάσουν δουλειά σε εταιρίες και χρειάζονται το λογισμικό τους, δεν πρόκειται να τους το προσφέρει κανείς.


Έτσι λοιπόν, η ιδέα είναι ότι το σχολείο, κατευθύνει τους μαθητές σ’ ένα μονοπάτι εξάρτησης, στο οποίο παρασέρνεται η υπόλοιπη κοινωνία.


Το νέο λύκειο

Σίγουρα κάτι θα πήρε το αυτί σας για την κατάργηση της πληροφορικής στο νέο λύκειο. Πιστεύω ότι αυτή η απόφαση πάρθηκε με την λογική του ότι δεν προσφέρει κάτι ιδιαίτερο στους μαθητές και δεν είναι ανάγκη να υπάρχει για να μαθαίνει τα παιδιά να χρησιμοποιούν συγκεκριμένα προγράμματα, εξάλλου τα είχαν μάθει και στο γυμνάσιο. Πανέξυπνη λύση! Το μάθημα παραπαίει και αντί το υπουργείο να κοιτάξει να το βελτιώσει, κάνοντάς το καρποφόρο για τους μαθητές, το καταργεί! Θα ήταν σωστό κατά την γνώμη μου αν στην θέση του έμπαινε το μάθημα του προγραμματισμού, διαφορετικά η κίνηση αυτή δεν έχει καμία λογική και κανένα νόημα. Όπως λέει και η πανελλήνια ένωση πληροφορικών Ελλάδος «ΨΗΦΙΑΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΧΩΡΙΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗ ΔΕ ΓΙΝΕΤΑΙ»


Επίλογος

Η πληροφορική είναι μια επιστήμη σαν όλες τις άλλες. Το σχολείο και η πολιτεία είναι αυτοί που πρέπει να φροντίσουν ώστε να υπάρξει αυτή η επιστήμη πραγματικά στα σχολεία. Και βασικός παράγοντας είναι η ύπαρξη αποκλειστικά ελεύθερου λογισμικού στα σχολεία.



To be creative means to be in love with life

0 σχόλια: