Η αισθητική αγωγή στην παιδεία

9:57 μ.μ. 0 Comments


-->


Το site μεταφέρθηκε!
Για περισσότερα άρθρα μπείτε στο https://aformes.com/




Για άλλη μια φορά τίθεται θέμα αλλαγών στην εκπαίδευση. Για άλλη μια φορά κάποια ομάδα ανθρώπων θα προσπαθήσει να βελτιώσει την παιδεία. Οι άνθρωποι αυτοί όμως θα πρέπει να έχουν στο μυαλό τους ότι παιδεία δεν είναι απλά η γνώσεις ή απλά η απόλυτη εξειδίκευση σε έναν τομέα. Βασικός παράγοντας για την δημιουργία μιας ολοκληρωμένης προσωπικότητας είναι η αγάπη για την τέχνη κάτι που μπορεί να επιτευχθεί με την αύξηση την βαρύτητας στα μαθήματα αισθητικής αγωγής και γενικά με την ύπαρξη αισθητικής στα σχολεία.

Ας δούμε πρώτα το τι μπορεί να μας προσφέρει η αισθητική αγωγή και γιατί είναι τόσο απαραίτητη.
Έχοντας αποκτήσει αισθητική αγωγή αυτόματα θα μπορούμε να μπούμε στον «κόσμο» της τέχνης, αποκτώντας την ικανότητα της παρακολούθησής της και της δημιουργίας της. Λαμβάνοντας υπ' όψιν μας τα βασικά χαρακτηριστικά των Ελλήνων μαθητών σήμερα, τα οποία είναι το άγχος και η συνεχής υπερένταση μπορούμε να πούμε πως η καλλιέργεια της αισθητικής αγωγής είναι μια λύση για όλα αυτά. Επιπλέον μας αναπτύσσει δεξιότητες, τις οποίες η απόλυτη εξειδίκευση που προωθεί το σχολείο για κάποιους θα ήταν πολυτέλεια, όπως η δεξιότητα ορθού χειρισμού του λόγου. Η ενασχόληση με τις τέχνες μας κάνει πιο δημιουργικούς πιο «ανοιχτόμυαλους» και πιο ολοκληρωμένους ανθρώπους.
Η έλλειψη της αισθητικής αγωγής φαίνεται στην «λατρεία» που δείχνουμε στα προϊόντα μαζικής κουλτούρας που κυριαρχούν σήμερα στα ΜΜΕ. Αν παρατηρήσουμε τους εαυτούς μας για λίγο θα διαπιστώσουμε πως καθημερινά ασχολούμαστε με τις ανοησίες που προβάλλουν τα ΜΜΕ. Μην έχοντας λάβει την κατάλληλη παιδεία δεν μπορούμε να αναγνωρίσουμε το ωραίο από το χαζό. Είμαστε αποδεδειγμένα τα μεγαλύτερα θύματα της μαζικής κουλτούρας που υπήρξαν ποτέ στον πλανήτη. Και όλα αυτά γιατί κανείς δεν φρόντισε να μας μυήσει στην τέχνη και στην αναγνώριση του ωραίου και ωφέλιμου. Και επειδή όλα ξεκινούν από την παιδεία μόνο τα σχολεία θα μπορούσαν να μας δώσουν την δυνατότητα να αναγνωρίζουμε την ανούσια μαζική κουλτούρα με την ουσιαστική πνευματική καλλιέργεια.
Όλα αυτά σίγουρα θα πρέπει να είναι στο μυαλό των ανθρώπων που διαμορφώνουν τα εκπαιδευτικά συστήματα, ώστε οι άνθρωποι να γίνου πιο ευαισθητοποιημένοι, πιο καλαίσθητοι και λιγότερο επιρρεπής στην μαζική κουλτούρα. Ας μην στεκόμαστε όμως άλλο στην θεωρία. Πάμε να δούμε κάποιες προτάσεις για το πως μπορεί το εκπαιδευτικό σύστημα να εισάγει ομαλά την ουσιαστική αισθητική αγωγή στα σχολεία.
Αρχικά θα πρέπει να αναβαθμιστούν αρκετά τα ήδη υπάρχοντα μαθήματα αισθητικής αγωγής. Μαθήματα όπως η μουσική και τα καλλιτεχνικά δεν θα πρέπει να είναι πλέον απαξιωμένα από κανέναν. Ρίχνοντας μια ματιά σε άλλες χώρες μπορούμε να δούμε πως τέτοια μαθήματα έχουν έναν πολύ σημαντικό ρόλο στην εκπαιδευτική διαδικασία. Γιατί εμείς να μην ενδιαφερόμαστε για αυτά; Γιατί εμείς να μην έχουμε να κερδίσουμε τίποτα άλλο από το σχολείο εκτός από γνώσεις; Η άποψη πως η αντιγραφή ξένων εκπαιδευτικών συστημάτων δεν θα ταιριάζε στην Ελληνική πραγματικότητα δεν με βρίσκει σύμφωνο. Γιατί να μην αντιγράψουμε ένα εκπαιδευτικό σύστημα στο οποίο οι μαθητές όχι μόνο έχουν υψηλές επιδόσεις και τεράστιες επιτυχείες, αλλά είναι και ευτυχισμένοι; Στα Ελληνικά σχολεία θα έπρεπε να υπήρχε περισσότερη φαντασία. Θα έπρεπε να υπήρχαν δραστήριοι μαθητές που να ήξεραν να κάνουν και άλλα πράγματα εκτός από το να διαβάζουν όλη μέρα. Θα έπρεπε να υπήρχαν μουσικά συγκροτήματα φτιαγμένα από μαθητές που θα οργάνωναν συναυλίες, ομάδες ζωγραφικής που θα οργάνωναν παρουσιάσεις, θεατρικές ομάδες που θα ανέβαζαν κάθε τόσο παραστάσεις ή ομάδες που θα οργάνωναν εκδηλώσεις συζητώντας διάφορα ενδιαφέροντα θέματα (δυστυχώς αυτή η εκδήλωση που παρακολουθείτε τώρα υπάρχει μόνο στην σφαίρα της φαντασίας!). Γιατί να μην υπάρχει αυτή η δημιουργικότητα εδώ;
Τα μαθήματα αισθητικής αγωγής όμως από μόνα τους δεν λένε τίποτα αν δεν υπάρχει και η κατάλληλη αισθητική στον χώρο του σχολείου. Τα ελληνικά σχολεία είναι φτιαγμένα από δυστυχισμένους για δυστυχισμένους ανθρώπους! Είναι αδύνατον ένα σχολείο να μεταδώσει την αισθητική στους μαθητές όταν οι σχολικές αίθουσες θυμίζουν αίθουσες νοσοκομείου; Τα σχολεία θα πρέπει να είναι καλαίσθητα βαμμένα με ευχάριστα χρώματα που θα ανεβάζουν την διάθεση των μαθητών. Στον προαύλιο χώρο θα πρέπει να κάνει αισθητή την παρουσίας της η φύση για να θυμόμαστε που και που ότι ζούμε σε μια από τις ωραιότερες χώρες. Η καλή διάθεση που θα αποκτούν οι μαθητές σε τέτοια σχολικά περιβάλλοντα θα μεταφράζετε σε καλύτερες επιδόσεις και περισσότερη όρεξη για δημιουργία. Θεωρώ τέλος απαραίτητη την ύπαρξη μουσικής στα διαλείμματα. Σε ένα σχολείο στο οποίο ο μόνος ήχος που ακούγεται είναι ο άχαρος ήχος του κουδουνιού, η μουσική θα ανέβαζε την διάθεση των μαθητών κατακόρυφα, κάνοντάς τους πιο ήρεμους και πιο έτοιμους για την επόμενη ώρα.
Η μη ύπαρξη αισθητικής αγωγής δείχνει αδιαφορία και τίποτα άλλο. Δείχνει σχολεία που θέλουν να δημιουργήσουν ανθρώπους χωρίς χαμόγελο χωμένους κάτω από βιβλία που δεν αγαπούν το σχολείο και κατά συνέπεια την μάθηση. Και στο φινάλε τι θα έχουμε να θυμόμαστε από την σχολική μας ζωή; Προφανώς, εφόσον όλες αυτές οι ιδέες μοιάζουν άπιαστο όνειρο για την Ελλάδα ειδικά αυτή την εποχή, το μόνο που θα έχουμε να θυμόμαστε θα είναι οι αταξίες, οι κοπάνες και οι σχέσεις που θα έχουμε αναπτύξει μεταξύ μας. Τίποτα άλλο.
Σπύρος Καφτάνης

To be creative means to be in love with life

0 σχόλια: